تعمیرات خودرو

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

- زمان پاشش انژکتور :

- تعیین این مقدار از وظایف اصلی ECU است که از مقادیر دریافت شده توسط سنسورها محاسبه می شود.اگر این مقدار در دور آرام نوسان داشته باشد یا در بازه تعریف شده توسط کارخانه نباشد احتمال قوی مشکلی در یکی از بخش ها وجود دارد.
مثلاً در هنگام سرد بودن خودرو ECU از روی عمدتاً اطلاعات سنسور دمای آب علاوه بر بازکردن مجرای Bypass توسط استپر میزان پاشش سوخت را بیشتر و آوانس جرقه را جلو می برد تا خودرو راحت تر روشن شود.

تغییرات نامنظم و نوسانات ناگهانی زمان پاشش معمولاً ناشی از ارسال مقادیر ناصحیح از سوی سنسور اکسیژن است.

نحوه پاشش بنزین توسط این قطعه به این صورت است که میزان مشخصی از فشار بنزین که معمولا ۳/۵ بار است از ریل سوخت به قسمت فوقانی یا ورودی انژکتور هدایت شده و از فیلتر آن عبور کرده و با فعال شدن میدان مغناطیسی توسط سلونوئید , سوزن انژکتور بالا رفته و بنزین از سوراخ یا سوراخهای خروجی انتهای انژکتور به صورت پودر با زاویه , زمان و میزان مشخص و کنترل شده خارج میگردد.

مدت زمان پاشش و همینطور میزان تحت کنترل آن اهمیت کار انژکتور را نمایان میکند , حتی خرابی و غیر کارآمد بودن انژکتور با مدت و میزان پاشش آن رابطه مستقیم دارد.اگر انژکتوری به درستی عمل نکند ابتدا بایستی به بررسی فرمانی که از ECU می آید پرداخت و در صورت صحت و مساعد بودن تمام شرایط مرتبط با ایسیو به کنکاش در مورد سلامت و کارایی خود انژکتور پرداخت.

متذکر میشود که قطعاتی همچون سنسور دور موتور , سنسور فشار منیفولد , سنسور دمای آب , دریچه گاز , سنسور اکسیژن و ... به توسط ایسیو با انژکتورها ارتباط داشته و به طبع در میزان و زمان پاشش آنها تاثیر گذارند.

- زمان شارژ کویل ها :

- اگر زمان شارژ کویل به نسبت دور موتور از بازه های تعریف شده کارخانه آوانس یا ریتارد بود باید سیستم برق کشی و کلیه سنسورها و عملگرها تست شوند و نهایت خود ECU برای صحت مدارات الکتریکی آزمایش شود.

- ادونس جرقه سیلندر :

- ECU در زمان سرد بودن یا افزایش دور آوانس جرقه را جلو می برد تا با آوانس سوپاپ ها متناسب باشد.
اگر مقدار این سنسور در بازه تعریف شده نبود در اطلاعات دریافتی از سنسورها یا عملگرها اخلالی وجود دارد.

- استپر موتور :

- استپرموتور وظیفه باز کردن مجاری موازی با دریچه گاز که به ByPass مشهور است را دارد.
- خودروهای دریچه گاز برقی استپر ندارند و بجای آن دریچه گاز با زاویه کمی باز می شود.

علائم خرابی استپ موتور :

1-خاموش شدن ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز.
2-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور آرام خودرو.
3- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو.
4-ثابت نبودن بی دلیل دور موتور در دور آرام و کاهش افزایش دور خودرو بدون دلیل

- فشار و دمای هوای ورودی به مانیفولد :

- مقادیر این سنسور (یا بصورت 2سنسور مجزا در برخی خودروها) یکی از مبناهای اصلی محاسبات ECU هستند.
- مقادیر آن زمانیکه خودرو ثابت و در دور آرام است نباید نوسان خاصی داشته باشد.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

  • هانیه اکبرپور