تعمیرات خودرو

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانشی هست که بسیاری از افراد اطلاعاتی درباره آن ندارند. زمانی که مشکلاتی برای خودرو پیش می‌آید و دچار چالش می‌شوند؛ نمی‌دانند برای کدام بخش احتیاج به تعمیرکار دارند. وقتی که مکانیک در مورد مشکلات خودرو با شما صحبت می‌کند. یا سعی می‌کند که شما رو متقاعد نماید. آگاهی کم شما درباره خودرو، مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورد. حتی اگر شما هیچ گونه دانشی در خصوص خودرو ندارید و اطلاعات شما در این زمینه در حد صفر می‌باشد. راه‌هایی وجود دارند تا شما با دنبال کردن آن‌ها نتایج دلخواه را بدست آورید.


 

مراحل مراجعه به تعمیرگاه

شماره یک: قبل از این که وارد تعمیرگاهی شوید، با تعمیرکاران در مورد مشکلات موجود تماسی داشته باشید.

حالا می‌دانید وقتی که خودرو خود را برای تعمیر پیش آن‌ها می‌برید چه نوع سوالاتی از شما می‌پرسند. در چه زمینه‌هایی ورود پیدا می‌کنند و چه اطلاعاتی را نیاز دارند تا از شما بگیرند.

شماره دو: از مدیریت بخش تعمیرات سوال نمایید که مناسب‌ترین زمان برای تحویل خودرو پیش آن‌ها و دریافت سرویس چه زمانی می‌باشد.

بدین ترتیب می‌توانید یک گفتگو خلاصه در مورد وسیله نقلیه خود داشته باشید.

شماره سه: لیستی از مشکلات موجود را تهیه کنید و به تعمیرکار به صورت کتبی گزارشی از مشکلات موجود ارائه دهید.

شماره چهار: اگر تعمیرکار متوجه حرف‌های شما نمی‌شود و نمی‌داند شما در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید وی را همراه خود سوار ماشین کنید.

در محوطه اطراف رانندگی نمایید تا بتواند بهتر نگرانی‌های شما در این خصوص تصدیق و درک کند. زمانی که تعمیرکار به صورت فنی در این باره توضیح می‌دهد بر روی لیست تهیه شده از مشکلات خود، نکته برداری کنید و بنویسید تا مطمئن شوید هر دو در مورد آن مشکل در حال گفتگو هستید.


 

شماره پنجلیست مورد نظر را در اختیار تعمیرکار قرار دهید.

شماره ششدر هنگام تحویل گرفتن خودرو در همان اطراف اقدام به رانندگی کنید که بتوانید بررسی نماید، آیا تمام مشکلات مورد نظر برطرف گردیده است یا خیر؟!

در صورت رفع نشدن مشکل بلافاصله برگردید و با تعمیرکار در میان بگذارید که بتواند عیب و ایراد موجود را رفع نماید.



برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24مراجعه کنید

  • هانیه اکبرپور
  • ۰
  • ۰

ترمز خودرو

کار ترمز ایجاد شتاب منفی لازم برای توقف خودروی در حال حرکت است.علاوه بر متوقف کردن کامل خودرو، کنترل حرکت خودرو در سراشیبی، توقف مرحله ای، و کاهش سرعت به اندازه دلخواه را می توان از وظایف اصلی این سیستم دانست.

حال برای توقف خودرو نیاز به عضوی است که نیروی اصطکاک منفی (مخالف حرکت گردشی چرخ) را برای ما ایجا کند، این عضو لنت نام دارد. لنت ترمز، به دیسک یا کاسه ترمز وارد می شود تا اصطکاکی مناسب برای ایجاد شتاب منفی در خودرو ایجاد کند.
در اثر این نیروی مخالف، انرژی جنبشی عضومحرک (نیروی گردشی چرخ) اصطکاک و اصطکاک به انرژی حرارتی تبدیل،و درنهایت گرمای تولیدی در فضا پخش می شود. دستگاه ترمز به وسیله سیستم های مکانیکی، خلاای، هوای فشرده،و هیدرولیکی فعال می شود. همان طور که ذکر شد سیستم های مختلفی برای موقف کردن مطمئن وایمن خودرو ها طراحی شده، که معمول ترین آنها در خودروهای سواری، ترمز هیدرولیکی دومداری و ترمز دستی مکانیکی است.

حالا این سیستم ترمزخودروی ما باید این توانایی را داشته باشد که خودرویی راکه با سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر درساعت، که درحال حرکت است، درمواقعی که راننده تشخیص دهد، به خوبی عمل کرده و سریع خودرو رامتوقف کند. ولی آیا این نیرویی که راننده به پدال وارد می کند در حدی هست(قدرت کافی) که خودروی مارا متوقف کند؟ به طور قطع نه! پس به یک وسیله مکمل و تقویت کننده، برای افزایش چند برابری نیرو نیاز داریم.این وسیله بوستر است.

بوستر خلاای:
کلمه بوستر به معنی تقویت کننده است. بوستر خلاای، همان طور که ذکر کردم برای ایجاد فشار مورد نیاز در سیستم هیدرولیک مدار استفاده می شود.

بوسترها از یک بدنه فلزی که شامل یک سوپاپ، یک دیافراگم، فنر برگشت دهنده، یک صفحه معلق،و میله ای که از مرکز بوستر می گذرد از یک سو به پیستون سیلندر اصلی و از سوی دیگر به پدال متصل است.(یکی دیگر از بخش های اصلی بوستر،سوپاپ یکطرفه است).

 

بوستر خلاای

برای استفاده از بوستر دو عامل بکار گرفته می شود، یکی خلا موتور و دیگری فشار جو . دیافراگم کار جداسازی، محیط بوستر را به دومحیط جدا یعنی خلاوفشار تقسیم می کند. سوپاپ یکطرفه، به هوا فقط اجازه ورود به بوستر را می دهد، تا اگر موتور خودرو خاموش باشد یا نشتی درلوله ها(شیلنگ)بوستر ایجاد شود سوپاپ یکطرفه اجازه ورود هوا به بوستر را نمی دهد.این مهم است، چون بوستر خلاای باید بتواند تا چندین بار پس از خاموش شدن موتور نیروی وارده به پدال را تقویت کند، زیرا شما هرگز دوست نداریدوقتی در مسیری حرکت می کنید، به هردلیل موتور اتومبیل شما خاموش شود، ترمز خودرو از کار بیفتد.

بوستر خلاای طراحی ساده ای دارد. در خودرو های بنزینی موتور خلا، مناسبی را برای بوستر ایجاد  می کند. خلا بوستر از طریق شیلنگ رابطی که بر روی سوپاپ یکطرفه ای متصل است، که این سوپاپ خود بر روی مانیفولد ورودی هوا نصب می باشد.

در خودرو ها با بوستر خلاای، زمانی که راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد می کند، پدال ترمز به میله ای که از میان بوستر به سیلندر اصلی هیدرولیکی ترمز که متصل است فشار وارد می کند. بوستر پیستون بزرگی داردکه در موقع استفاده از ترمزطرف جلوی آن(سمت سیلندر اصلی) به خلا موتور وطرف عقب آن، به فشار جو مرتبط است.

موتور خلا نسبی را در هر دو سوی دیافراگم ایجاد می کند ولی وقتی که پدال را فشار می دهید، با فشار دادن پدال میله ای که به سیلندر اصلی هیدرولیکی متصل است هم حرکت می کند، این حرکت باعث ایجاد اختلاف فشار بین دوطرف پیستون بوستر شده، فشار موثری بر روی سطح پیستون وارد می کندو نیروی مناسبی بوجود می آید. میله سوپاپی را باز می کند که به هوای بیرون اجازه ورود به پشت دیافراگم را می دهد در حالی که سمت دیگر دیافراگم خلا می ماند، به این ترتیب فشار وارده بر یک سوی دیافراگم بیشتر می شود، این نیرو بر فشردن روغن ترمز به میله فشاری پیستون بوستر، اعمال می گردد و هنگامی که پدال رها می شود ارتباط هوای بیرون با پشت دیافراگم قطع شده و دو سوی دیافراگم به هم مرتبط می شوند، در نتیجه در هر دو طرف دیافراگم خلا ایجاد می شود و همه شرایط به حالت اولیه برمی گردد.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24مراجعه کنید

  • هانیه اکبرپور